Dzisiejsze dzieci nie nudzą się bardziej niż te z przeszłości, ale są gorzej przygotowane do radzenia sobie z nudą, są bardziej podatne na dyskomfort, jaki nuda wywołuje i gorzej znoszą niewiedzę, co robić, gdy mają trochę wolnego czasu, ponieważ brakuje im środków, by uruchomić wrodzoną wyobraźnię i kreatywność.
Wśród głównych przyczyn dziecięcej nudy wyróżniamy następujące:
1. Nadmiar bodźców
Nieokiełznany konsumpcjonizm, któremu jesteśmy poddawani, może doprowadzić do nudy u każdego. Bardzo często zdarza się, że widząc dziecko otoczone zabawkami, słyszymy jak mówi „nudzi mi się, nie wiem co robić”? Im więcej ich mają, tym bardziej stają się przytłoczeni i tym większego poczucia nudy doświadczają. Widzenie tylu rzeczy wokół nich prowadzi do braku zainteresowania i braku uwagi na coś konkretnego, czym można by się bawić, eksperymentować czy tworzyć. Zbyt duża ilość stymulacji ogranicza inwencję, wyobraźnię, kreatywność, fantazję i zabawę.
2. Nadmierne planowanie i kontrola aktywności dzieci
Dzienniczki dzieci są zawsze pełne i obfitują w zajęcia pozalekcyjne. Rodzice wpadli w pułapkę przekonania, że nuda jest zła i biorąc pod uwagę tę przesłankę, w pośpiechu wypełniamy każdą sekundę życia naszych dzieci po kolei.
Wychodzimy z założenia, że ich życie jest zabawne i ekscytujące, pełne zajęć pozalekcyjnych (muzyka, łyżwiarstwo, judo, taniec, angielski, teatr,…) wypełniając ich harmonogram tak bardzo, że nie pozwalamy im nauczyć się zarządzać swoim czasem czy znaleźć własnych zainteresowań. Błędnie uwierzyliśmy, że nuda jest zła i dlatego dzieci muszą być stale aktywne, co jest fałszywym poglądem hamującym rozwój twórczego myślenia u naszych dzieci. Nie wiesz jak zorganizować czas wolny Twojemu dziecku? Podpowiadamy: https://www.raczej.pl/jak-zorganizowac-dzieciom-czas-wolny-wyciagnij-zapomniane-planszowki
Musimy ponownie zrozumieć, że nuda jest wstępem do kreatywności. Dzieci muszą mieć czas na nicnierobienie, czas na wyobrażanie sobie, tworzenie, myślenie, przyswajanie doświadczeń lub po prostu obserwowanie otaczającego je świata. A nie jest to możliwe, jeśli to, co robimy, to wypełniamy ich czas zabawkami, planujemy każdą ostatnią sekundę ich życia lub oferujemy im telefon komórkowy lub tablet przy pierwszych oznakach nudy, i tu dochodzimy do trzeciej przyczyny nudy, na którą chcemy zwrócić uwagę.
3. Nadużywanie technologii
Czy to z zmęczenia, czy w celu uniknięcia konfliktu, my rodzice pozwalamy nadużywać naszym dzieciom z telewizora, konsoli, tabletu, smartfona czy jakiegokolwiek urządzenia, które służy im do uniknięcia nudy.
Choć prawdą jest, że odpowiedzialne korzystanie z tych wszystkich technologii może przynieść ogromne korzyści, prawdą jest również, że nadużywanie ich powoduje sytuacje niepokoju, stresu, braku zainteresowania innymi rzeczami i braku kreatywności. Dziecko, które siedzi przed ekranem i dobrze się bawi, ma zapewniony byt, nie musząc w zdecydowanej większości przypadków przykładać się do pracy nad swoim twórczym myśleniem.